31 maart 2012

Waar zijn de bloemen?

Pers bezoekt de Floriade 2012 in VenloAan de vooravond van de Floriade loodst de organisatie de pers door het park. Een groep van 150 buitenlandse verslaggevers kregen vrijdag 30 maart een rondleiding door de tuinbouwtentoonstelling. „Alsof we de making off zien.”  

 

Met hun camera’s voor de borst staart een groep voornamelijk Scandinavische journalisten naar een boom. Niet zomaar een boom, benadrukt de gids die de pers rondleidt, want deze strak geknipte leilinde telt maar liefst tien lagen. En of de dames en heren ook het verschil kennen tussen de Amerikaanse en de Nederlandse soort? „De Amerikaanse is natuurlijk groter, zoals alles in de Verenigde Staten”, vertelt ze haar grapje, waarop de journalisten geamuseerd lachen. 

Waar zijn eigenlijk de bloemen?
Aan de zijkant van de groep staat iemand die ook lacht, maar dan als een boer met kiespijn. Toby Sterling, correspondent van het Amerikaanse persbureau Associated Press, heeft het na een lange dag onder begeleiding van de Floriadegidsen wel een beetje gehad. „Waar zijn eigenlijk de bloemen?”, vraagt de correspondent zich af, terwijl hij geen moeite meer doet zijn gids te volgen. „Als ik mijn verhaal aan de Amerikaanse lezers moet verkopen, dan moet het gaan over bloemen en planten. Dat verwachten ze bij een tuinbouwtentoonstelling in Nederland. Het hoeven niet eens per se tulpen te zijn, hoor.” Hij wijst naar de Villa Flora. „Misschien dat er in dat grote kasgebouw al wat bloeit.” 

Sterling, die al tien jaar in Nederland verblijft, kreeg gisterochtend een strak georganiseerde toer, waarbij ook de inspanningen van lokale ondernemers niet onbelicht bleven. Van hem had het zo niet gehoeven, met een bezoek aan het Rabobankpaviljoen bijvoorbeeld. „Alsof mijn lezers daarop zitten te wachten”, zegt hij met zijn handen in zijn zakken gestoken. Datzelfde gevoel leefde bij andere verslaggevers. 

Zo had de delegatie Spaanse journalisten louter het vliegtuig genomen om het Spaanse paviljoen te bekijken en niet om het hele park te zien. De organisatie besloot daarop de teugels van de rondleiding maar wat te laten vieren. Twee dagen hield de Floriade perspreviews, om zich nationaal en internationaal in de kijker te zetten. 

Op donderdag 29 maart bezochten zestig Nederlandse verslaggevers het park, waarna gisteren een horde van ongeveer 150 journalisten uit het buitenland kwam. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen media had hen uitgenodigd op kosten van de Floriade. 

Op de lijst genodigden veel journalisten van tuintijdschriften, zoals het Franse Les Jardins d’Eden en Drönhem & Trädgård uit Zweden. Droomhuis en tuin, luidt vrij vertaald de titel van dat laatste magazine, waarvoor freelancer Kerstin Holmberg de tuinbouwtentoonstelling bezoekt. De Keukenhof en andere bloemententoonstellingen trekken veel bezoekers uit haar lezersschare, meent ze. De Zweedse bevolking moet immers langer wachten op de start van het voorjaar, waardoor de ontwakende lente in andere landen voor de Scandinaviërs ‘iets magisch’ heeft’. In vergelijking met andere bloemententoonstellingen vindt ze, net als veel andere journalisten, de Floriade „een stuk moderner”. Qua inrichting met verschillende themavelden, maar ook qua aandacht voor innovatie en duurzaamheid. „Daar lijkt het in ieder geval op, zoals ze het vertellen”, glimlacht Holmberg, alsof ze het ook niet zeker weet. 

Met dertig verslaggevers zijn de Duitse media goed vertegenwoordigd 
Hun wandeling voert ’s middags door een botanische kas. Terwijl het gros geboeid luistert naar uitleg, toont een journalist van de Rheinische Post meer interesse in een speeltoestel. Door een tafel op en neer te bewegen balanceert hij een rode bal in een holletje. Niet uit desinteresse voor de Floriade, maar Philipp Peters heeft de voorbije jaren al zijn vingers blauw getikt aan de expo, die vlak over de grens plaatsvindt. „Beeindruckend”, noemt hij het park.Waar hij enkele jaren geleden nog op een kaal terrein stond, treft hij nu tientallen paviljoens aan. De Duitse fotografen storten zich even later massaal op kinderen die proefdraaien in de Food University, een attractie waar jonge bezoekers zelf in een keuken aan de slag mogen. Daar gebeurt nog iets leuks, in tegenstelling tot elders in het park, waar hoveniers grasmatten uitrollen en bouwvakkers nog aan paviljoens klussen om alles bijtijds gereed te hebben. 

Dat staat Georges Rouzeau ook een beetje tegen. „Het is alsof we de making off te zien krijgen”, vindt de Fransman, die voor de website Via- Michelin.fr een reportage over de Floriade maakt. Hij komt nog wel een keer terug, als alles klaar is. Zijn landgenote Françoise Perier is een stuk enthousiaster. De tentoonstelling past als onderwerp perfect in haar tijdschriften. Vier bladen over gezondheid en welzijn voor vrouwen, vertelt de alternatief geklede Française. Maar wat hebben vrouwen met tuinbouw? Ze lacht en onthult haar bijna spirituele slogan. „In bloemen en planten schuilt het geheim van gezondheid.” 

„Een lokale activiteit van het hoogste niveau, dat maakt het belangrijk voor ons. Maar bovenal bezit China een van de grootste paviljoens. Daar ben ik best trots op.” 

Hui Jiang, journaliste van Xinhua News Agency, het staatspersbureau
„In Zweden begint het voorjaar later dan in veel andere landen, waardoor bloemen en tuinieren in deze tijd voor ons iets magisch hebben. De Floriade is moderner dan andere expo’s.” 

Kerstin Holmberg schrijft voor een Zweeds tuinmagazine 
„Een mooie show, maar het is moeilijk om te zeggen wat nou precies het doel is van de Floriade. Vermaak, het promoten van de economie of het exposeren van bloemen en planten?” 

Georges Rouzeau schrijft voor de reiswebsiteViaMichelin. fr
„Canadezen hebben veel interesse in tuinieren. Daarbij kent onze krant veel Nederlandse emigranten als lezers, wat het een aantrekkelijk onderwerp maakt.” 

 

 

Bron en meer informatie:

www.limburger.nl